تبلیغات
دانلود فایل های تحقیقاتی - download انواع بازار

دانلود فایل های تحقیقاتی - download انواع بازار

دانلود فایل های تحقیقاتی - download انواع بازار
بازار واژه‌ای است كه امروزه در بسیاری مجالس از آن سخن به میان می‌آید بدون آن كه در نظر گرفته شود كه در حقیقت بازار چیست و چه تاثیری در تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی و غیره می‌گذارد برای مثال بسیار شنیده می شود كه بازار تلفن همراه رو به رشد است بازار فلان اتومبیل كساد است و یا بازار بورس ارزش سهام شركت یا كارخانه‌ای پایین آمده است اما واقعیت ین است
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 1927 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
انواع بازار

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

موضوعات تحقیق:

1-بازار ها

2-انواع بازار ها ی موجود دراقتصاد

3-انواع انحصار

4-قوانین ضد انحصار

فهرست مطالب:

عنوان صفحه

-تعریف بازار ................................ 1

-رقابت به صورت اصل رفتاری.................... 3

-معنای رقابت................................. 4

-رقابت از دید گاه های قانون.................. 5

-معمولا اقتصاد دانان در مورد چه بازارهای صحبت می كنند 7

-بازار رقابت كامل............................ 8

-بازار رقابت انحصاری.......................... 11

-تعادل كوتاه مدت در شرایط رقابت انحصاری ...... 12

-تعادل بلند مدت در شرایط رقابت انحصاری........ 13

-متغیر های گزینه ای........................... 15

-بازار انحصار چند جانبه....................... 16

-مدل های انحصار چند جانبه .................... 24

-بازار انحصار كامل............................ 25

-تنظیم و كنترل انحصار.......................... 28

-قوانین ضد انحصار.............................. 28

-ضمایم

تعریف بازار:

بازار واژه‌ای است كه امروزه در بسیاری مجالس از آن سخن به میان می‌آید, بدون آن كه در نظر گرفته شود كه در حقیقت بازار چیست و چه تاثیری در تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی و غیره می‌گذارد, برای مثال بسیار شنیده می شود كه بازار تلفن همراه رو به رشد است, بازار فلان اتومبیل كساد است و یا بازار بورس ارزش سهام شركت یا كارخانه‌ای پایین آمده است, اما واقعیت ین است كه حتی عادت به كار بردن این كلمات و جملات نیز نیاز به اطلاعاتی در این خصوص دارد.هر چند واژه بازار نمایانگر مفهوم و معنای خود است, اما عالمان علم اقتصاد، بازار را مكان فیزیكی كه خریداران و فروشندگان برای مبادله كالا و خدمات دور هم جمع می‌شوند, می‌دانند. به عبارت بهتر به معنای كل خریداران (مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی) و فروشندگان (شركت‌ها و كارگاه‌های تولیدی) كالای خود را مبادله می‌كنند. بنابراین بازار اتومبیل شامل فروشندگان اتومبیل (خودروسازان) و خریداران (مشتریان و مصرف كنندگان) است.گاه بازار صورتی بالقوه و گاه بالفعل به خود می‌گیرد كه در صورت بالقوه بودن نیز بازار تابع شرایط محیط است. در وضعیت اقتصادی شكوفا و در حال رشد بازار بالقوه كاملاً متفاوت از بازار بالقوه در شرایط ركود اقتصادی است, اما در رابطه با شركت‌ها در صورتی كه گفته شود بازار بالقوه است به معنای حد نهایی تقاضا برای محصول است. این امر زمانی حاصل می شود كه فعالیت‌های بازاریابی شركت نسبت به رقبا افزایش یابد و به بالاترین حد خود برسد

مبادله، یكی از اصلی‌ترین نیازهای بشر بوده و هست. بازار نهادی است كه امكان مبادله را فراهم می‌كند. با وجود این‌كه مسائل مطرح شده در اقتصاد خیلی گسترده هستند، مسائل مربوط به بازار ویژگی خاصّی دارند و تمام قسمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در بازار، عرضه و تقاضا در برابر هم قرار می‌گیرند و با تعیین قیمت، نحوهٔ تخصیص منابع و چگونگی توزیع را معیّن می‌كنند. امروزه بازارها اعم از بازار كالاها و خدمات، بازار عوامل و بازار منابع خیلی گسترده شده‌اند. این بازارها در بیش‌تر كشورها تحت تاثیر نظریات اقتصاد سرمایه‌داری عمل می‌كنند و نقش بازار در نظام مزبور به قدری بالا است كه از آن به «اقتصاد بازار» نیز یاد می‌كنند؛ از این رو، یكی از امور ضروری شناخت دیدگاه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است. در مورد بازار با توجّه به دیدگاهی كه در مورد مبانی آن ارائه می‌شود مهم‌ترین عنصر مبنایی بازار، عنصر رقابت است كه از زمان نخستین

اقتصاددانان كلاسیك تا كنون تفاسیر گوناگونی از آن شده است. از طرفی ما مسلمانان به جامعیت اسلام اعتقاد داریم و معتقدیم كه اسلام در زمینه‌های گوناگون برنامه‌های خاص خود را دارد.

● تعریف بازار

برای بازار تعاریف فراوانی در متون اقتصادی به چشم می‌خورد كه می‌توان گفت: یكی از علل تفاوت آن‌ها تلقی گوناگون گویندگان این تعاریف از مفهوم بازار است.

این‌جا چند نمونه از این تعاریف را با توضیح مختصری باز می‌گوییم:

بازار مكان و یا موقعیتی است كه در آن خریداران و فروشندگان، كالاها و خدمات و منابع را خرید و فروش می‌كنند. برای هر كالا، خدمت یا منبعی كه در اقتصاد خرید و فروش می‌شود، بازاری وجود دارد (سالواتوره، ۱۳۷۲: ص۱۰

1-این تعریف دو ویژگی دارد:

الف) بازار را به مكان یا موقعیت تعریف كرده است. این تعریف هم با بازارهای امروزی سازگار است و هم با بازارهای اولیه در زمانهای قدیم كه اقتصاد بسیار ساده بود و مردم برای مبادلهٔ كالاها در مكان‌های خاصی گرد هم جمع می‌شدند.

ب) ویژگی دوم این تعریف این است كه عام است و شامل بازار كالاها و خدمات و منابع می‌شود.

۲) بازار عبارت از شبكهٔ روابط بین مبادله كنندگان یا تمركز سازمان یافتهٔ برخورد عرضه و تقاضای مربوط به كالاها و خدمات معیّن است (منتظر ظهور، ۱۳۶۹: ص۱۲۹.

این تعریف بازار را به مكان و موقعیت منحصر نكرده؛ بلكه در عین این‌كه شامل بازارها در زمان‌های گذشته می‌شود، با وضعیت فعلی نیز كه با گسترش امكانات ارتباطی، مبادلات از مكان و موقعیت خاص فراتر رفته نیز سازگار است. ویژگی دوم این تعریف این است كه فقط شامل بازار كالاها و خدمات می‌شود.
۳) بازار فرایندی است كه در آن، رویارویی خریداران و فروشندگان یك كالا با یك‌دیگر، قیمت و مقدار كالا را تعیین می‌كند (موئلسن، بی تا: ص۸۰


html

تاریخ : سه شنبه 7 آذر 1396 | 07:15 ب.ظ | نویسنده : پژوهان | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.